EXEED AI

Mohamed Abuzied's Recent LinkedIn Posts

Mohamed Abuzied

Mohamed Abuzied

@mohamedabuzied

Helping job seekers go from stuck to hired 🪜 Interview & Career Coach | Job Coach | Job Search Strategist | Employer Branding Advisor| Soft Skills Trainer | ITOT Certified | Career Growth Mentor for Job Seekers 🧭

ar10 postsHR & Work

Creators with less than 20 posts available do not have insights & analytics.

View on LinkedIn

Search creators

Posts

HR & Work

1mo

إزاي ترتب خبرتك حسب احتياج السوق؟ 📰 👏

إزاي ترتب خبرتك حسب احتياج سوق العمل؟

21

HR & Work

1mo

في ناس كتير فاكرة إن مشكلتها في الشغل إنها “مش لاقية فرصة” بس الحقيقة؟ هي مش عارفة تختار الفرصة أصلاً. يعني إيه؟ يعني أول عرض شغل بييجي…بتبص عليه كده بسرعة وتقول: “حلو… ندخل نجرب” من غير ما يكون عندك أي معيار تحكم بيه. وده بيخليك كل مرة محتار متردد أو الأسوأ… تاخد قرار وتندم عليه بعدين علشان كده لازم يكون عندك حاجة اسمها Decision Framework. ببساطة: سيستم تقييم… تمشي عليه مع أي فرصة شغل. مش “إحساسك”ولا “رأي الناس” ولا “السوق بيقول إيه” مثال بسيط بدل ما تقول: “الشغلانة دي شكلها كويس” قول: “الشغلانة دي جابت 72 من 100 في معاييري… فمش مناسبة” طيب بتقيم على إيه؟ خلّيها بسيطة: الفلوس - فرص التطور -المدير- بيئة الشغل -مدى مناسبة الدور ليك المرونة- تأثير الشغل في الكارير بتاعك مش لازم كل حاجة تبقى perfect بس لازم تبقى واضحة. لأن المشكلة مش إنك بتختار غلط… المشكلة إنك بتختار من غير نظام. فــ ياصديقي انت محتاج دايماً وضوح بلغة الأرقام عشان تقييم الفرص صح ومتندمش بعدين.
27

HR & Work

1w

الرعب اللي إنت حاسس بيه من الـ Interview... مخليك تضيع على نفسك فرص تستحقها فعلًا. صديقي الموظف الموهوب … المشكلة غالبًا مش إنك مش مؤهل. ولا إن خبرتك ضعيفة. ولا إن فيه ناس أحسن منك. المشكلة إنك داخل المقابلة...وكأنك داخل امتحان مصيري. و بتتوتر. و بتنسى أمثلة مهمة من خبراتك. و بتلخبط في الإجابات. وبتطلع من المقابلة تقول: "أنا كان عندي كلام أحسن من كده بكتير." فيا صديقي خليني أقولك حاجة مهمة جدًا... أغلب الـ Interviewers مش قاعدين يدوروا على غلطة منك. هم أصلًا عايزينك تنجح. لأن نجاحك معناه إنهم لقوا الشخص المناسب للوظيفة. لكن الخوف بيخليك: ❌ تقلل من قيمة نفسك ❌ تتكلم بثقة أقل من خبرتك الحقيقية ❌ تركز على عدم الخطأ بدل ما تركز على إظهار قيمتك ❌ تنسى إن المقابلة حوار... مش تحقيق الحقيقة؟ في ناس كتير خسرت فرص ممتازة... مش بسبب نقص المهارات. لكن بسبب إنها سمحت للخوف إنه يتكلم بدلًا منها. فقبل المقابلة الجايه افتكر: ✔ أنت وصلت للمقابلة لأنهم شافوا إنك مناسب ✔ الـ CV بتاعك أقنعهم بالفعل ✔ دورك الآن مش إثبات إنك عبقري ✔ دورك إنك توضح لهم كيف هتضيف قيمة للشركة --- الخوف من الرفض بيخلي ناس كتير ترفض نفسها بنفسها قبل ما الشركة ترفضها. عايزك المقابلة الجايه... تدخلها بعقلية مختلفة: مش "يا رب يقبلوني" لكن بعقليه خليني أشوف إذا كانت الفرصة دي مناسبة ليا زي ما أنا مناسب ليها." سؤالي ليك يا موهوب إيه أكتر حاجة بتسبب لك توتر قبل الـ Interview؟ Tell Me About Yourself؟ Expected Salary؟ ولا مجرد فكرة المقابلة نفسه ؟ قولي في الكومنتات
22

HR & Work

2w

إيه المشكلة اللي هتحلها لو بدأت تشتغل معانا بكرة؟ واحدة من أكتر المشاكل اللي بيحكيلي عنها المديرين أو الــ senior level انهم لية مش بينجحوا ويعدوا المقابلات النهائية بالرغم من خبراتهم الكبيرة واللي بتتجاوز اكتر من 10 و 15 سنة ؟ والمشكلة اللى لاحظتها فعلاً انهم بيشتركوا في حاجة واحدة بس انهم فعلا بيدخلو المقابلة يحكوا قصة حياتهم المهنية كاملة . وعشان اكون صريح دة فعلا مش مهم في المناصب القيادية محدش مهتم يسمع قصة حياتك المهنية كاملة. هم عايزين يعرفوا: طريقة تفكيرك أسلوب اتخاذ القرار قدرتك على التعامل مع الضغوط ومدى جاهزيتك للقيادة والسؤال الأهم : إيه المشكلة اللي هتحلها لو بدأت تشتغل معانا بكرة؟ فـــيا مديـــر قبل أي مقابلة اسأل نفسك: 1️⃣ ليه الشركة بتوظف للدور ده أصلًا؟ هل في: * نمو سريع؟ * مشكلة أداء؟ * توسع جديد؟ * تغيير إداري؟ كل وظيفة وراها Business Problem والمرشح القوي هو اللي يفهم المشكلة قبل ما يدخل المقابلة. 2️⃣ إيه البصمة اللي سبتها في آخر شغلانتين؟ مش مهامك اللي كنت بتعملها ...لكن نتائجك اللى وصلت ليها وبالأرقام. مثلاً: ❌ كنت مدير تدريب. ✔ بنيت أكاديمية داخلية رفعت نسبة الترقيات الداخلية 35%. النتائج دايما أهم من المسؤوليات. 3️⃣ جهز 3 قصص محددة واحدة عن نجاح. واحدة عن فشل أو قرار غلط. واحدة عن موقف غيرت فيه رأيك بعد ظهور معلومات جديدة. ليه؟ لأن القائد الحقيقي مش اللي عمره ما غلط... القائد الحقيقي هو اللي بيتعلم ويتكيف. 4️⃣ اتدرب على الاختلاف في المناصب القيادية... أحيانًا المحاور هيعارضك عمدًا. مش لأنه ضدك. لكن لأنه عايز يشوف: * هتدافع عن رأيك إزاي؟ * هتسمع؟ * هتغير موقفك لو ظهرت بيانات جديدة؟ 5️⃣ ادخل بأسئلة أقوى من الإجابات بدل: "ما هي الخطوات القادمة؟" اسأل: ✔ ما هو تعريف النجاح خلال أول 90 يوم؟ ✔ ما أكبر تحدي يواجه الفريق حاليًا؟ ✔ ما السبب الذي قد يجعل شخصًا قويًا يفشل في هذا الدور؟ الأسئلة الذكية تكشف مستوى التفكير. وأهم نقطة... بعد المقابلة. قيم الشركة زي ما هي بتقيمك. راقب: * طريقة تعامل الإدارة مع الفريق * أسلوب التواصل * وضوح الرؤية * ثقافة العمل لأن الهدف مش إنك تحصل على أي وظيفة... الهدف إنك تحصل على الوظيفة المناسبة. فـــصديقي المدير الموهوب الهدف مش إنك تحصل على أي وظيفة... الهدف إنك تحصل على الوظيفة المناسبة اللي فعلا تناسب مهاراتك وخبراتك . سؤالي ليك يا مدير لو عندك مقابلة على مستوى Manager الأسبوع الجاي ... إيه أول حاجة هتبدأ تحضر لها؟ الـ CV؟ ولا فهم التحديات الحقيقية للشركة؟ قولنا في الكومنتات 😊
22

HR & Work

1mo

الناس مش بتقيّمك في المقابلات بس على شغلك… الناس بتقيّمك على الإحساس اللي بتسيبه بعد ما تمشي. وده اسمه " الانطباع المهني " ممكن تكون شاطر جدًا… لكن الناس تفتكرك كشخص: مرهق - صعب التعامل- سلبي- بيخلق توتر في المكان وفي المقابل… ممكن حد أقل منك خبرة لكن الناس تقول عليه: “مريح” أو “يعرف يشتغل مع الناس” او “وجوده فرق” وخمن أنت مين فرصه في الترقية أكبر؟ الحقيقة اللي ناس كتير مش مستوعباها أن الترقية… الثقة… الفرص مش بتتبني على الـ Performance فقط لكن كمان على حضورك أو أنطباعك المهني طب يعني إيه الانطباع المهني؟ يعني بعد ما الاجتماع أو الأنترفيو يخلص… أو بعد ما تسيب الشركة… أو حتى بعد أول مقابلة… الناس بتقول عنك إيه؟ هل أنت: ✔ شخص واضح ✔ منظم ✔ يحترم وقته ووقت غيره ✔ يعرف يتواصل باحتراف ✔ هادي وقت الضغط ✔ يُعتمد عليه ولا… ❌ فوضوي ❌ انفعالي ❌ كثير الشكوى ❌ محتاج متابعة طول الوقت فخلي بالك من دي 👇 الناس نادرًا بتقول “هو ممتاز جدًا فنيًا” لكنهم دايمًا بيفتكروا: “هو مريح” أو “هو متعب و مُرهق” ودي بتفرق جدًا. فاسأل نفسك: لما اسمك يتقال في اجتماع مش موجود فيه… إيه أول كلام بيتقال عنك. فـــــ يا صديقي الموظف الموهوب سمعتك دايمًا بتوصل قبلك لأي مكان وبتسيب انطباع عنك حتى قبل ما تتكلم. الشغل وحده لا يكفي الانطباع المهني جزء من نجاحك لأن الناس مش بتتعامل مع الـ CV…الناس بتتعامل معك أنت. فالسؤال هنا إنت شايف إن انطباعك المهني بيساعدك…ولا محتاج إعادة بناء؟
22

HR & Work

19h

لو إنت في وسط رحلة بحث عن شغل وبدأت تحس إن الموضوع بياخد وقت أكتر من اللي توقعته البوست ده ليك بيحصل كتير إنك تصحى كل يوم تبعت cv تستنى ماحدش يرد تحس إنك بتدور في حلقة مفرغة وبعدين يبدأ الإحساس ده يدخل جوا إنك مش كفء أو إن السوق مش فيه فرص بس الحقيقة إن المشكلة مش في إمكانياتك المشكلة في إنك ممكن تكون بتدور بالطريقة الغلط أو من غير خطة بتحافظ على طاقتك لو اتعلمت إزاي تدير رحلة البحث صح مش هتوصل بس للوظيفة هتوصل بطاقة أحسن وثقة أكبر في نفسك. ✅ سبع حاجات هتفرق معاك 1- حدد توقعاتك صح البحث عن شغل دلوقتي بياخد في المتوسط من 3 لــ 6 شهور ونسبة نجاح الابليكيشن اونلاين حوالي 2% . انا بقولك دا مش عشان تيأس لكن عشان تخطط صح وماتبقاش بتحاسب نفسك على حاجة مش في إيدك. 2- روتين يومي ثابت من غير روتين هتلاقي نفسك بتسكرول في الجروبات وبتدور في الايميل من غير ما تعمل حاجة حقيقية جرب طريقة 5 -5 -5 : خمس مهام في خمسين دقيقة يوميا خمس أيام في الأسبوع دا كفاية وهتحس إنك عملت اللي عليك. 3- سجل انجازاتك الصغيرة اكتب كل خطوة إيجابية بتحصل حتى لو صغيرة..... ده بيخليك تفتكر إنك ماشي خطوات لقدام. لما تركز بس على اللي مش ماشي هتحس إن كل حاجة وقفت. 4- اشتغل بالطريقة اللي بتديك طاقة لو النتووركينج وجها لوجه بيناسبك ركز فيه لو اونلاين أحسن ركــــز معاة الصح مش إنك تعمل كل حاجة ..... الصح إنك تعمل اللي إنت كويس فيه بجد 5 - دور على ناس زيك في جروبس كتير للناس اللي بتدور على شغل لما تلاقي ناس بتفهم اللي إنت فيه وبتديك نصايح حقيقية ده بيفرق في طاقتك ومعنوياتك فرق كبير. 6- غير السؤال اللي بتسأله بدل ما تقول ليه الموضوع بياخد وقت .... قول انا بتعلم إيه في الفترة دي رحلة البحث بتعلمك تحكي قصتك تتواصل مع ناس تدافع عن نفسك وتتحمل رفض من غير ما توقف دي مهارات بتتبنى جوا الرحلة مش بره. 7- خد Break من غير تأنيب ضمير رحلة الشغل ماراثون مش Sprint. اسمع لجسمك وعقلك… خد راحة وارجع تاني أقوى. لما تتعب خد استراحة جسمك ودماغك محتاجينها والراحة مش كسل ده جزء من الخطة. صديقي الموظف الموهوب ... البحث عن شغل مش سباق سرعة ده رحلة اللي بيكسبها مش اللي بيجري أسرع لكن اللي بيتحرك أذكى. فقوللي في الكومنت ... إيه أصعب حاجة بتواجهك دلوقتي في رحلة البحث عن شغل وهقولك تعمل إيه فيها بالظبط.
19

HR & Work

2w

ليه لازم تهتم بالتطوير المهني ومسار الـ Career بتاعك؟ أكبر خطأ ممكن تعمله في حياتك المهنية إنك تسيب الكارير يمشي لوحده. في ناس بخبرات كبيرة جداً ... قد تتجاوز الــ 10 سنين.. وبعدين تكتشف إنها واقفة في نفس المكان. نفس المهارات. نفس طريقة التفكير. وأحيانًا نفس المرتب مع فرق بسيط. ودا مش لأنهم مش شاطرين... لكن لأنهم كانوا مشغولين بالشغل اليومي أكثر من تركيزهم علي بناء مستقبلهم المهني. و الحقيقة اللي ناس كتير مش منتبهة ليها .... أن الشركة مسؤولة عن الوظيفة الحالية لكن إنت مسؤول عن مستقبلك المهني. طب ليه التطوير المهني مهم؟ 1️⃣ علشان تفضل مطلوب في سوق العمل السوق بيتغير بسرعة و بقينا نشوف مهارات كانت مطلوبة من 5 سنين... ممكن تكون عادية جدًا النهاردة. والشخص اللي بيتعلم باستمرار المهارات الجديدة هو اللي بيحافظ على قيمته في سوق العمل . 2️⃣ علشان تزود فرصك في الترقية الترقية مبقتش زي زمان ..مش مجرد عدد سنين في الوظيفة . كام مرة شفنا شخص عنده 15 سنة خبرة... وشخص تاني عنده 5 سنين فقط لكنه سبق الكل؟ الفرق غالبًا بيكون في التطوير المستمر. 3️⃣ علشان يبقى عندك اختيارات لما تطور نفسك... يبقى عندك رفاهية الاختيار. تقدر ترفض فرصة. تقدر تتفاوض علي Job offer . تقدر تغير مجال. لكن لما مهاراتك تقف... خياراتك بتقل فأكيد الفرص اللي هتتعرض عليك هتقل. 4️⃣ علشان تبني Career مش مجرد وظيفة في فرق بين: شخص بيشتغل علشان يقبض آخر الشهر. وشخص بيبني مسار مهني واضح عارف هو رايح فين... وإيه الخطوة اللي بعدها. 5️⃣ علشان تحمي نفسك من المفاجآت كتير من المواقف بتحصل جوا الشركات كفيلة انها تشقلب الدنيا وتكون مضطر تسيب الشغل .. زي إعادة هيكلة. تغيير الأدارة. أزمة اقتصادية. تسريح موظفين. مرض وبائي زي الكورونا. كل دي حاجات وارد جداً أنها تحصل .. لكن استثمارك في نفسك هو الحاجة الوحيدة اللي محدش يقدر ياخدها منك. فمبنتهي البساطة ... اسأل نفسك النهاردة: * إيه المهارة اللي اتعلمتها آخر 6 شهور؟ * إيه الخطوة الجاية في الكارير بتاعي؟ * لو شركتك الحالية اختفت بكرة... هل السوق هيطلبك؟ صديقي الموظف الموهوب دخلك الحالي تصنعه وظيفتك… ومستقبلك المهني يصنعه تطويرك المستمر. التطوير المهني هو تطوير طويل المدى في الشخص اللي هتبقى عليه بعد 5 أو 10 سنين. سؤالي ليك ... إي هي اكتر حاجة موقفاك دلوقتي عن انك تتطور في الــ Career بتاعك ؟ شاركنا في الكومنتات 😊
19

HR & Work

1mo

ناس كتير جدًا بتختار شغلها… ودا عـــادي جداً لكن قليل جدًا اللي بيختاروا بناءً على “قيمهم المهنية”. وده سبب إن ناس كتير: بتنجح… لكنها مش مرتاحة بتاخد مرتب أعلى… لكنها مطفية وزهقانة أو بتغيّر شغلك كل سنة… ونفس المشكلة بتتكرر ... ولسة مش مرتاح ودا يا صديقي لأن السؤال الحقيقي مش “الشغل ده حلو ولا لأ؟” السؤال الحقيقي هو: “هل المكان ده مناسب للقيم اللي أنا عايز أعيش بيها؟” في ناس أهم حاجة عندها: الاستقرار ناس تانية: النمو السريع وفي ناس: المرونة التقدير التعلم التأثير بيئة صحية كل ده اسمه: #Career Values والمشكلة إن ناس كتير ما وقفتش أصلًا تسأل نفسها: أنا بشتغل ليه؟ إيه اللي مهم بالنسبة لي فعلًا؟ إيه اللي لو اختفى… أبدأ أكره الشغل؟ إيه نوع الحياة اللي عايز أبنيها من خلال شغلي؟ علشان كده تلاقي شخص بمرتب ممتاز… لكنه مخنوق أو شغلانة كبيرة… لكنه مستنزف نفسيًا لأن الوظيفة كانت مناسبة للسوق…لكن مش مناسبة له هو. فـيا صديقي الموظف الموهوب عايز اقولهالك بمنتهي الشفافية والوضوح أن *مستقبلك المهني بيتحدد على قد وضوح قيمك الشخصية* فقبل ما تسأل: أروح شركة إيه؟ اسأل الأول: أنا هي القيم بتاعتي اللي عايزها تكون في شغلي وحياتي المهنية ؟ لأنك لما تبقى واضح مع نفسك…قراراتك كلها بتختلف. فقولي يا صديقي لو طلبت منك تكتب أهم 3 Career Values عندك… هتعرف تجاوب ؟ أكتبلنا في الكومنت وبالتوفيق 😊
17

HR & Work

3w

أكثر 5 خطوات تبني بيهم الــ Career أو مسارك المهني بمنتهي البساطة بلاقي معظم الناس بتتعامل مع الكارير كأنه سلسلة من الوظائف. شغلانة... ثم شغلانة... ثم شغلانة... لكن الناس اللي بتنجح مهنيًا فعلًا بتتعامل مع الكارير على إنه مشروع طويل المدى. ولو سألتني: "إيه أهم 5 خطوات تبني بيهم Career قوي؟" هيكونوا دول 1️⃣ اعرف نفسك قبل ما تعرف السوق قبل ما تسأل: * أشتغل إيه؟ * أروح شركة إيه؟ * أتعلم Skill إيه؟ اسأل الأول: * أنا شاطر في إيه؟ * إيه اللي بستمتع بيه؟ * إيه القيم المهمة بالنسبة لي؟ * إيه نوع الحياة اللي عايز أبنيها؟ فكل ما زاد فهمك لنفسك... كل ما قلت القرارات العشوائية. 2️⃣ ابني Career Clarity أكبر مشكلة مش إن الفرص قليلة... المشكلة إن ناس كتير مش عارفة هي رايحة فين. لازم يكون عندك إجابة واضحة على: أنا مين مهنيًا؟ أنا بقدم قيمة في إيه؟ لأن الوضوح بيختصر سنين من التخبط. 3️⃣ استثمر في Skills السوق محتاجها مش أي كورس...ومش أي شهادة... اسأل نفسك: "السوق بيدفع فلوس في مقابل إيه؟" ثم ابدأ أبني : * Technical Skills * Business Skills * Communication Skills * Leadership Skills لأن الخطوات الكبيرة والمهمة في الكارير بتاعك ...نادرًا ما تأتي من المهارة الفنية فقط. 4️⃣ ابني اسمك المهني في ناس ممتازة... لكن محدش يعرفهم. وفي ناس أقل خبرة...لكن فرصهم أكبر. ليه؟ لأن عندهم Positioning واضح. خلي الناس تعرف: * إنت متخصص في إيه * إيه القيمة اللي بتقدمها * وإيه المشاكل اللي تقدر تحلها سمعتك المهنية أحيانًا أهم من الـ CV نفسه. 5️⃣ ابني شبكة علاقات حقيقية الفرص الكبيرة غالبًا بتيجي من الناس...مش من زرار Apply. اعرف ناس. ساعد ناس. اتعلم من ناس. مش بهدف المصلحة السريعة... لكن بهدف بناء علاقات مهنية طويلة المدى. اللي عايز اقولهولك هنا بمنتهي البساطة... أن الكارير والمسار المهني القوي = وضوح + مهارات + سمعة مهنية + علاقات + تطوير مستمر وأي عنصر ناقص منهم... هيبطأ من رحلتك مهما كانت خبرتك. فسؤالي ليك يا موهوب ؟ لو هتقيّم نفسك من 10 في كل عنصر من دول : ✔ الوضوح المهني ✔ المهارات ✔ السمعة المهنية ✔ العلاقات ✔ التطوير المستمر أنهي عنصر محتاج منك شغل أكتر الفترة الحالية؟ اكتبنا في الكومنتات وبالتوفيق 😉
12

HR & Work

1mo

ليه اتنين في نفس الوظيفة… وقيمتهم مختلفة تمامًا ؟ 📰 👏

ليه اتنين في نفس الوظيفة وقيمتهم مختلفة تمامًا ؟

13